Visie en clubregels

Prestaties en plezier

Bij de Waterlandse Hockey Club kun je terecht voor recreatief hockey voor de allerkleinsten vanaf 4 jaar (Funkey) tot veteranen hockey en trimhockey (alleen trainen). We streven ernaar dat sportplezier en prestaties in harmonie naast elkaar bestaan. Wij vinden dat iedereen, van jong tot oud, op zijn eigen niveau bij Waterlandmoet kunnen hockeyen. Als club willen we de kosten van het lidmaatschap laag houden. Zo kunnen we hockey toegankelijk laten zijn. Onze hockey-technische commissie werkt aan een zo kwalitatief en compleet mogelijk trainingsbeleid wat binnen de mogelijkheden ligt van een net gestarte vereniging.

Sportiviteit & Respect

Sportiviteit is belangrijk op en rond het veld. Aanmoedigen is leuk en belangrijk, voor zover het gaat om positieve aanmoedigingen. Respecteer de rol van scheidsrechters, coaches en spelbegleiders en laat je hierover niet negatief uit.

Ouders kunnen elkaar onderling scherp houden en opbouwende feedback geven wat betreft hun gedrag rond en op het veld. Indien een ouder zich niet aan de sportiviteit- en respect regels houdt, zal hij/zij door het jeugdbestuur, dan wel algemeen bestuur op worden aangesproken.

Ook voor onze jeugdspelers vinden we het belangrijk dat er sportief en met respect gespeeld/getraind wordt. Respect voor elkaar, de tegenstander, niveauverschillen, de spelbegeleiders/coaches en voor het materiaal en de omgeving. We verwachten van ouders dat zij hun eigen kinderen hierop zullen aanmoedigen en zo nodig op aanspreken.

Samen bouwen

Bij het lidmaatschap van onze vereniging hoort ook 'meedoen'. We verwachten inzet van onze leden rondom de competitiewedstrijden, bardiensten en verenigingsactiviteiten als het organiseren van feesten en toernooien. Ook zaken als sponsoring, de leden-administratie, het onderhoud aan onze website, de verzorging van het materiaal of het helpen klussen aan ons clubhuis vallen daaronder. ‘Meedoen’ en ‘meehelpen’ vergroten de betrokkenheid bij de club, wat het clubgevoel ten goede komt.

Inwerken

Voor de mensen die nu actief worden binnen de verschillende commissies van onze club zijn veel zaken nog nieuw. Zij doen hun uiterste best alles in goede banen te leiden. Mocht er iets misgaan, aarzel niet contact met hen op te nemen. Doe dit op een positieve manier en gun de commissies tijd om in te werken.

Ouders van jeugdleden

Om de jeugdleden de vereiste faciliteiten, begeleiding en training te geven, doet de Waterlandse Hockey Club ook een beroep op ouders. Ouders kunnen gevraagd worden om training te geven, coach of begeleider van een team te worden. Iedere ouder of verzorger van een jeugdlid zal worden ingedeeld om een bardienst te draaien. Ook worden ouders verzocht om de jonge spelers van het team waarin zijn of haar zoon/ dochter speelt, naar een uitwedstrijd te rijden. Daarnaast wordt ouders 1x per seizoen gevraagd om in de herfst op vrijdagmiddag te helpen het veld vrij te maken van bladeren voor de wedstrijden op zaterdag.

Bardienst

Onze hockeyclub wordt net als vele andere sportclubs in ons land, gerund door vrijwilligers. Wij vragen ieder lid (c.q. iedere ouder/verzorger van een jeugdlid), bardienst tijdens het hockeyseizoen te draaien. We vinden het leuk als je iets bakt (een cake, een appeltaart, etc) en meeneemt naar de bardienst. Via de coaches wordt de informatie over de diensten verspreid. Een bardienst is altijd tijdens een thuiswedstrijd van het eigen kind.

Scheidsrechter

De KNHB vereist dat alle leden vanaf de B-jeugd een scheidsrechter kaart halen. Periodiek organiseert de vereniging hiervoor een scheidsrechter cursus. Leden met een scheidsrechterkaart worden door de scheidsrechterscommissie ingedeeld voor het fluiten van wedstrijden (op de zaterdag of zondag). Ouders en coaches vragen wij ook een scheidsrechterexamen te doen en af en toe een wedstrijd te fluiten.

Kantinebeleid

Goed voorbeeld doet volgen, vinden wij. Roken is daarom niet toegestaan in en rond het clubhuis wanneer de jeugd traint of wedstrijden speelt. Het drinken van alcohol kan op zaterdag vanaf 16.30 uur en er wordt niet geschonken aan leden onder de 18 jaar. Op zondag, wanneer de senioren spelen, is het drinken van alcohol niet aan een tijdstip gebonden.

Opruimen

Na trainingen en wedstrijden is het gebruikelijk alle materialen mee naar binnen te nemen en het veld en de dug-outs schoon achter te laten. Afval en jerrycans kunnen bij de bar worden ingeleverd.

Rond het clubhuis is alle ruimte en vrijheid om te borrelen. Breng glaswerk wel weer naar binnen en gooi afval in de vuilnisbakken. Gevonden spullen graag even melden op de website onder Gevonden/Gezocht.

Auto en Fiets: beperkt parkeren

Het sportcomplex Markgouw kent veel verenigingen. De parkeergelegenheid is echter beperkt! Kom zoveel mogelijk met de fiets of rij met elkaar mee (carpoolen). Op die manier kunnen we ontvangende clubs een parkeerplekje bieden en blijft parkeeroverlast in de aangrenzende woonwijken tot het minimum beperkt. Fietsen graag neerzetten in de rekken aan het eind van het pad.

Social Media

Regelmatig worden er op de social media kanalen foto's geplaatst van wedstrijden en trainingen. Mocht u bezwaren hebben, laat dit dan per e-mail weten aan bestuur@waterlandsehockeyclub.nl. Verder verwijzen wij u door naar onze privacyverklaring.